Airport Amsterdam

/Airport Amsterdam
Airport Amsterdam 2019-11-25T19:30:33+00:00

Al meer dan een eeuw Schiphol Airport

De militaire luchthaven die in 1916 in gebruik genomen werd zag er niet uit zoals we Schiphol Airport vandaag de dag kennen. Het begon allemaal met zo’n 12 hectare drooggelegde grond op de plek waar voorheen het Haarlemmermeer zat. Op 4 meter onder zeeniveau werd een kleine militaire vliegbasis opgezet en langzamerhand groeide het uit tot de enorm grote luchthaven die we vandaag de dag kennen.

2.787 hectare oppervlakte en nog steeds is Schiphol Airport niet uitgegroeid. In 2023 staat de opening van de nieuwe pier en terminals gepland. Je wordt toch niet zonder reden één van de grootste luchthavens van Europa…

Het kroontje op het embleem van Schiphol

Tijdens de viering van het 100-jarige bestaan in 2016 kreeg de Schiphol Group het predicaat Koninklijk toegekend door Zijne Majesteit Koning Willem-Alexander. Sindsdien heet het bedrijf dan ook Royal Schiphol Group en is er een kroontje toegevoegd aan het embleem van Schiphol. Het grappige is dat tot de dag van vandaag niemand kan vertellen hoe deze luchthaven aan haar naam is gekomen.

Er zijn verschillende theorieën. De meest populaire theorie is dat er vroeger in het Haarlemmermeer veel schepen ten onder gingen op de plek waar nu Schiphol ligt. ‘Hol’ is hier een verwijzing naar een graf en ‘schip’ stamt af van ‘schepen’. Ondanks de populariteit van deze theorie zijn er geen bewijzen gevonden in de vorm van scheepswrakken.

Wist je dat?

Wist je dat de Royal Schiphol Group niet alleen de eigenaar is van Schiphol Airport, maar ook van andere luchthavens? Rotterdam-The Hague én Lelystad Airport behoren volledig tot de Royal Schiphol Group. Van Eindhoven Airport bezitten ze 51%. Gek genoeg is Royal Schiphol Group voor 18,72% eigenaar van Brisbane Airport en 8% van Groupe ADP.

Wist je dat Schiphol een noodzakelijke reden heeft voor al die verschillende start- en landingsbanen? Omdat in Nederland de windrichting nogal eens kan verschillen is er om de terminals heen in alle windrichtingen start- en landingsbanen gemaakt. De windrichting bepaald dus waar een vliegtuig op dat moment mag starten of landen.